.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
برگزاري بزرگداشت سعدي در دانشگاه مازندران

مراسم بزرگداشت سعدي، شاعر بزرگ ايراني با حضور شماري از دانشجويان و اساتيد روز يكشنبه در دانشكده علوم انساني دانشگاه مازندران دربابلسر برگزار شد.

به گزارش شمال نیوز، در اين مراسم دكتر "محمدرضا ديري" از سعدي شناسان مازندراني در خصوص تحليل روانشناسي فردنگر "آلفرد آدلر" و تطبيق آن با گلستان و بوستان سعدي سخنراني كرد.
وي گفت: نگاه ماشينيسم به انسان ،كه در علوم و مكاتب انديشگي قرن نوزدهم در مركز توجه قرار داشت ، به دگرگوني معيار سنجش ماهيت انسان منجر شد.
دكتر ديري افزود: مكتب روانكاوي و رفتار گرايي نيز با همين نگاه زيست شناختانه به بررسي جوهره ي آدمي پرداختند .
وي با اشاره به اينكه در اواخر قرن نوزدهم و با دگرگوني روند بيولوژيكي ،انسان به عنوان موجود اجتماعي مطرح گرديد خاطر نشان كرد:‌روانشناسان اجتماعي اين دوره نيروهاي اجتماعي را بر علل زيستي ترجيح داده و با ديدگاههاي پويايي رواني-اجتماعي در تبيين شكل گيري شخصيت انسان كوشيدند.
دكتر ديري در معرفي آلفرد آدلر وي را نخستين پيشگام مكتب روانشناسي اجتماعي دانست و اذعان داشت: از آنجايي كه آدلر به توانايي فرد در تشكيل شخصيت تاكيد مي كرد ديدگاهش را روانشناسي فردنگر ناميدند . وي ادامه داد بر طبق نظر آدلر انسان يك موجود اجتماعي است كه شخصيت آن بر اساس تعامل و رفتار ميان فردي شكل ميگيرد .
وي با اشاره به اينكه اين روانشناس اتريشي از كودكي از بيماري راشيتيسم رنج مي برد گفت: تجربه هاي تلخ دوران كودكي آدلر همچون بيماري، مرگ برادر ،ضعف و حقارت جسماني ،نقص در تكلم در تدوين نظريه اش كاملا موثر بوده است.
اين محقق با اشاره به حضور روانشناسي ادبيات در دنياي امروز آثار بسياري از مفاخر ايران را از جمله موارد قابل بررسي در اين حوزه برشمرد و گفت: آثار سعدي در ادبيات ايران از جمله متوني است كه از زواياي گوناگون از جمله نگرشهاي روانشناسي قابل بررسي و تحقيق است زيرا كه متون به جاي مانده از وي بسيار پرنغز و پوياست و متاسفانه به بهانه حفظ سنتها از ورد و بررسي آن در شاخه هاي علوم جديد پرهيز مي شود.
وي گفت: آثار سعدي ملهم از تعاليم ديني و انديشه هاي اخلاقي و وجه ديگر آن حاصل ديده ها ،شنيده ها و آموزه هاي اين شاعر جهانگرد است . وي با اشاره به ژرفاي مفاهيم به كار رفته در آثار سعدي گفت: زواياي ذهني اين شاعر نامدار آنطور كه شايسته و بايسته او باشد مورد تحقيق و پژوهش قرار نگرفته از اينرو سعدي شناسي را نمي توانيم در كشورمان پرگ و بار بدانيم.
وي با بين اينكه كه طي سالهاي اخير تلاشهاي زيادي بوسيله سعدي شناسان صورت گرفته و از زواياي ويژه اي به اين آثار نگريسته شده است اما تطبيق آن با مكاتب جديد سابقه چنداني ندارد.
گفتني است مراسم بزرگداشت روز سعدي عصر ديروز با حضور اساتيد و دانشجويان در دانشكده علوم انساني و اجتماعي دانشگاه مازندران برگزار شد .


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.25 seconds.